Lunch för tre på tjugo minuter

Ibland är jag en riktigt snabb och effektiv kock som hinner göra saker i ett nafs. Idag lagade jag lunch för tre personer på tjugo minuter.  Sen gick jag och la mig på min spikmatta i en kvart och ackumulerade energi från plastpiggarna tills gästerna plingade på dörren.

Du hinner du med!

Marinerade tofubitar och mungsbönsgroddar

150 g tofu, kryddad eller neutral

2 citroner

Tamari

Rostad sesamolja

Skär tamarin i kuber. Pressa citronerna och gör en marinad på citronsaft, tamari och två matskedar rostad sesamolja. Låt tofubitarna marineras och lägg i en näve bungbönsgroddar precis innan du serverar tofun.

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Avokadopesto med valnötter och persilja

2 fullmogna avokadon

ca 50 gram valnötter

Persilja

Salt & Kryddor

Lägg alla ingredienser i en skål och mixa tills du får en slät konsistens. Salta och krydda efter smak.

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Grönsallad med broccoli

 Grönsallad

100 g Broccoli

Redan sköljd och kyld i sallandslungan håller sig salladen fräsch länge. Broccolin är ekologisk och köpt på Möllevångstorget i Malmö. Några skvätt olivolja, salt och peppar. Lunchen är klar!

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

Tant Ekologisk

PS: Låt gästerna ta med sig ett nybakat bröd!

Leave a comment